Lokalna Grupa Działania Ziemi Kraśnickiej wspólnie z partnerami projektu tj. Powiatem Myszkowskim, Polską Izbą Produktu Regionalnego i Lokalnego w Warszawie oraz Stowarzyszeniem Kraina Lasów i Jezior- Lokalna Grupa Działania realizowała w ramach operacji „Produkty lokalne szansą na rozwój przedsiębiorczości inspirowanej dziedzictwem” konferencję pn. Produkt lokalny i turystyczny jako stymulant przedsiębiorczości i rozwoju obszarów wiejskich” w dniach 22-23.09.2023 roku w Hotelu Mercure Vestil***
w Piotrkowie Trybunalskim. W konferencji wzięło udział 100 uczestników- po 25 osób z terenu województwa lubelskiego, lubuskiego, mazowieckiego oraz śląskiego.
Główny cel operacji tj. upowszechnienie wiedzy i wymiana doświadczeń w zakresie inicjatyw zwiększających konkurencyjność na terenach wiejskich w związku
z uczestnictwem w projekcie zarówno :
– rolników
-producentów produktów lokalnych i tradycyjnych,
-przedstawicieli obiektów gastronomicznych/hotelowych oraz firm cateringowych,
-przedstawicieli zagród tematycznych oraz obiektów kultury,
-przedstawicieli gospodarstw agroturystycznych,
-przedstawicieli szkół rolniczych/szkół zawodowych branżowych,
-przedstawicieli organizacji wspierających przedsiębiorczość na terenach wiejskich tj. LGD,
-przedstawicieli ośrodków doradztwa rolniczego
-przedstawicieli samorządów
-oraz organizacji branżowych zrzeszających producentów produktów lokalnych i tradycyjnych, reprezentujących branże turystyczną z czterech województw
tj. województwa lubelskiego, mazowieckiego, lubuskiego oraz śląskiego został zrealizowany poprzez wzrost wiedzy w zakresie objętym projektem co przełoży się na współpracę na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w tym docelowo może sprzyjać tworzeniu inicjatyw opartych na lokalnych zasobach.
Podczas konferencji zostały zrealizowane następujące zagadnienia:
– Dobre praktyki we wdrażaniu zrównoważonej turystyki na obszarach wiejskich- przykłady dotyczące III filarów zrównoważonej turystyki: gospodarczego, społecznego i środowiskowego tzw. zielone umiejętności
– Nowe trendy w turystyce na obszarach wiejskich- przykłady dobrych praktyk
– Turystyka kulinarna szansą dla rozwoju obszarów wiejskich
– Produkt tradycyjny i lokalny -strategiczny element w budowie oferty turystycznej na obszarach wiejskich
– Kreacja i zarządzanie marką produktu lokalnego
– Imprezy promocyjne jako skuteczne narzędzie promocji regionu, pomysł, organizacja i marketing
– Panel ekspercki- Problemy i perspektywy rozwoju turystyki jako stymulanta przedsiębiorczości i rozwoju obszarów wiejskich
Konferencja uwzględniała zarówno część wykładową jak i warsztatową aby poprzez upowszechnienie wiedzy i wymianę doświadczeń w zakresie inicjatyw zwiększających konkurencyjność na terenach wiejskich opartych na bogactwie kulinarnym rozwijać je na obszarach objętych projektem. Uczestnicy brali aktywny udział i podejmowali dyskusję w zakresie prowadzonych prelekcji.
Bezpośrednim efektem operacji było podniesienie wiedzy u 100 uczestników konferencji nt. stymulantów przedsiębiorczości i rozwoju obszarów wiejskich która wpływa na konkurencyjność obszarów wiejskich i wspiera rozwój lokalnej gospodarki. Realizacja operacji w wymiarze długookresowym może przyczynić się do zwiększenia ilości szlaków kulinarnych w Polsce bazujących na zasobach lokalnych i będących narzędziem promocji dziedzictwa kulturowego i kulinarnego na obszarach wiejskich.
Każdy z uczestników był nieocenionym źródłem wiedzy i umiejętności, który w połączeniu z celem projektu i wyborem formy realizacji daje możliwość dalszego rozwoju i wsparcia podobnych inicjatyw na terenie kraju a w szczególności na terenie objętym projektem tj. woj. lubelskie, woj. mazowieckie, woj. lubuskie oraz woj. śląskie.
Odwiedź portal KSOW www.ksow.pl
Zostań Partnerem Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich